Szkolenie przygotowujące do zawodu profilaktyka uzależnień

Szkolenie przygotowujące do zawodu profilaktyka uzależnień

W ramach programu „PROFNET. Wsparcie organizacji realizujących profilaktykę uzależnień” rozpoczęliśmy pilotażowy program szkoleniowy przygotowujący do pracy w obszarze profilaktyki uzależnień. Program ten powstał w oparciu o podstawę programową, wypracowywaną w projekcie PROFNET przez zespół ekspertów. Uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość współtworzenia ostatecznej wersji programu.

Lista uczestników jest pełna, nie przyjmujemy więcej zapisów.

Harmonogram szkolenia

nr sesji termin miejsce szkolenia autokar z Warszawy*
1 12–18 maja 2015 Ośrodek Szkoleniowy „Akademia Łucznica” w Łucznicy godz. 12.15
2 27–30 czerwca 2015 Wojskowy Dom Wypoczynkowy w Ryni godz. 12.15
3 10–13 października 2015 Ośrodek Szkoleniowy „Akademia Łucznica” w Łucznicy godz. 12.15
4 24–27 października 2015 Ośrodek Szkoleniowy „Akademia Łucznica” w Łucznicy godz. 12.15
5 22–28 listopada 2015 Powiatowy Ośrodek Sportu w Miętnem, ul. Główna 45, Miętne, 08-400 Garwolin godz. 12.15

* Odjazd spod Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki, ul. Emilii Plater.

Opis szkolenia

Szkolenie opiera się na metodyce wykładowo-treningowo-warsztatowej i obejmuje 210 godzin zajęć, w tym:

  • blok treningowy – trening interpersonalny – 56 godzin,
  • blok warsztatowy – 124 godziny,
  • blok teoretyczny – 30 godzin wykładów i zajęć seminaryjnych.

Ważnym elementem programu jest udział w jednej z trzech form doskonalenia umiejętności:

  • siedmiodniowego stażu w placówce realizującej program z zakresu profilaktyki wskazującej lub selektywnej
  • prowadzenie zajęć w szkołach, w ramach rekomendowanego programu profilaktycznego (pod opieką trenerów lub z superwizją)
  • praca własna polegająca na samodzielnym wykonaniu zadania uzgodnionego z kierownikiem szkolenia

Przygotowanie pracy dyplomowej na podstawie zebranych doświadczeń.

Moduły programowe

Trening interpersonalny (56 godzin)

Trening otwarcia – umożliwiający rozszerzenie i pogłębienie samowiedzy i samoświadomości oraz rozwijanie właściwości ważnych w kontaktach międzyludzkich w kontekście funkcjonowania zawodowego w roli profilaktyka

Blok teoretyczny (30 godzin)

  • przepisy prawa dotyczące narkomanii, narkotyków, alkoholu, w tym prawo dot. narkotyków i alkoholu obowiązujące w szkole, prawa pacjenta
  • środki psychoaktywne – koncepcje, specyfika, czynniki, rozpowszechnienie, rodzaje, skutki; nowe substancje
  • wiedza o niepożądanych zachowaniach – rozumienie przyczyn, funkcji rozwojowych, specyfiki zjawiska
  • przegląd teorii profilaktyki zachowań ryzykownych
  • wybrane programy profilaktyki oparte na dowodach naukowych
  • standardy zawodowe i etyczne pracy profilaktyka,
  • miejsce profilaktyki w ochronie zdrowia
    • profilaktyka jako element zdrowia publicznego
    • poziomy profilaktyk
    • profilaktyka a promocja zdrowia
    • profilaktyka a leczenie i postępowanie po leczeniu
  • miejsce profilaktyki w wychowaniu
    • programy pozytywnego rozwoju młodzieży
    • koncepcja „Five Cs”
    • koncepcja zintegrowanego kształcenia
    • profilaktyka negatywna – kamery, monitoring, itd.
  • profilaktyka oparta na wiedzy
    • czynniki ryzyka/czynniki chroniące
    • strategie
    • programy
    • system rekomendacji
  • ewaluacja działań profilaktycznych
  • systemowe rozwiązania i prawo dotyczące profilaktyki
    • gminne komisje
    • szkolny program profilaktyki
    • ustawy, krajowe programy i rozporządzenia
    • europejskie źródła finansowania

Warsztaty (124 godziny)

  • diagnoza kliniczna, grupowa i środowiska lokalnego
    • wzrost umiejętności dokonywania diagnozy, rozumianej jako rozpoznanie pozytywnych i negatywnych właściwości psychicznych oraz psychologicznych mechanizmów funkcjonowania podopiecznego, sformułowanie hipotez dotyczących problemów w funkcjonowaniu podopiecznego, prognoza skutków kontynuacji aktualnego sposobu zachowania podopiecznego oraz zaplanowanie działań mających na celu modyfikację tego, co problematyczne w funkcjonowaniu podopiecznego
    • diagnoza procesu i struktury grupy (dynamika grupy, role grupowe, fazy rozwoju grupy)
    • diagnoza środowiska lokalnego
  • doskonalenie umiejętności postępowania profilaktyczno-wychowawczego:
    • umiejętność wejścia i pozostawania w kontakcie pomocowym profilaktyk–podopieczny (m.in. budowanie relacji partnerskiej, decentracja – umiejętność rozumienia drugiej osoby, okazywania jej troski, zainteresowania, szacunku, zapewnienia komfortu psychicznego, zachowania własnej odrębności i zdolność do przyzwolenia na odrębność drugiej osoby, umiejętność słuchania, parafrazowania, nieocenianie, umiejętność zadawania pytań, umiejętność decentracji, język „ja”; inne umiejętności umożliwiające prowadzenie efektywnych działań profilaktycznych)
    • zawarcie kontraktu pomocowego (Pięć kroków Enrighta)
    • podstawy pracy indywidualnej z podopiecznym
    • interwencja kryzysowa
  • metodyka pracy profilaktycznej z klasą szkolną z całym jej usytuowaniem w systemie szkolnym
  • doskonalenie umiejętności prowadzenia warsztatu profilaktycznego
  • doskonalenie umiejętności wywierania wpływu na stan i rozwój profilaktycznej grupy psychokorekcyjnej oraz na poprawę funkcjonowania rodziny podopiecznego
    • podstawy pracy z profilaktyczną grupą psychokorekcyjną (normy grupowe, dynamika grupy, role grupowe, fazy rozwoju grupy, praca z oporem grupy)
    • podstawy pracy z rodziną (m.in. diagnoza struktury rodziny, umiejętność przyjęcia roli bezstronnego mediatora, negocjacje)
    • kształtowanie umiejętności organizacji pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym – profilaktyk jako lider, animator działań
  • doskonalenie umiejętności planowania, realizacji i ewaluacji programu (projektu) profilaktycznego
  • podsumowujący warsztat integrujący indywidualne doświadczenie uczestnictwa w programie szkoleniowym, wzmacniający transfer nabytych w programie umiejętności do funkcjonowania zawodowego, analiza prac dyplomowych.

Struktura programu

nr sesji 1 2 3 4 5 razem:
liczba dni 7 4 4 4 7 26
godzin:
trening interpersonalny 56 0 0 0 0 56
zajęcia teoretyczne 0 10 10 10 0 30
warsztaty 0 24 22 22 56 124
godziny razem 56 34 32 32 56 210

Organizacja

Zajęcia odbywają się w ośrodku szkoleniowym pod Warszawą. Szkolenie jest bezpłatne (pokrywamy koszt prowadzenia zajęć, zakwaterowania i wyżywienia oraz dojazd do ośrodka autokarem z Warszawy).

Uczestnicy podjęli zobowiązanie do uczestnictwa w pełnym cyklu szkoleniowym oraz dodatkowych działaniach mających na celu ewaluację i doskonalenie programu szkoleniowego.

Ukończenie szkolenia zostanie udokumentowane zaświadczeniem wydanym przez Fundację Praesterno.

Skip to content