Jak tworzyć szkolenie
Raz jeszcze wracając do ewaluacji – warto zadbać również o ewaluację projektu pilotażowego i zobaczyć, co działa, a co nie działa.
W naszych pierwszych ewaluacjach – mówię o ewaluacji procesu wdrażania programu – odkryliśmy trudność w zachowaniu spójności między naszymi założeniami a tym, w jaki sposób program był wdrażany. Założenia były jasno wyrażone na piśmie, była podstawa programowa, a i tak po ewaluacji okazało się, że kierownicy szkoleń często realizowali swoje własne pomysły i nie trzymali się określonych zasad.
Mechanizm ewaluacji, na początku powtarzanej bardzo często, spowodował, że w tej chwili takich problemów jest o wiele mniej, mamy poczucie, że szkolenia są wdrażane w sposób spójny, w zgodzie z pierwotnymi założeniami.
Kwestia, o której się bardzo często zapomina, to baza osób, które ukończyły szkolenie. To jest bardzo ważna rzecz, jeżeli stanie się ono znane jako dobra, pożądana praktyka, bo może się zdarzać fałszowanie dokumentów przez osoby, które nie ukończyły szkolenia.
Podsumowując, przygotowanie dobrego szkolenia to przede wszystkim praca koncepcyjna dotycząca założeń i kwestii organizacyjnych, a potem dopiero programu szkolenia.
Dobór właściwych osób do zespołu, czy zespołów opracowujących tę koncepcję wydaje się kluczowy
Jeżeli dobrze się zaplanuje te wcześniejsze etapy, to one nas przybliżają do końcowego sukcesu.