Szkolenie przygotowujące do zawodu profilaktyka uzależnień
W ramach programu „PROFNET. Wsparcie organizacji realizujących profilaktykę uzależnień” rozpoczęliśmy pilotażowy program szkoleniowy przygotowujący do pracy w obszarze profilaktyki uzależnień. Program ten powstał w oparciu o podstawę programową, wypracowywaną w projekcie PROFNET przez zespół ekspertów. Uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość współtworzenia ostatecznej wersji programu.
Lista uczestników jest pełna, nie przyjmujemy więcej zapisów.
Harmonogram szkolenia
nr sesji | termin | miejsce szkolenia | autokar z Warszawy* |
---|---|---|---|
1 | 12–18 maja 2015 | Ośrodek Szkoleniowy „Akademia Łucznica” w Łucznicy | godz. 12.15 |
2 | 27–30 czerwca 2015 | Wojskowy Dom Wypoczynkowy w Ryni | godz. 12.15 |
3 | 10–13 października 2015 | Ośrodek Szkoleniowy „Akademia Łucznica” w Łucznicy | godz. 12.15 |
4 | 24–27 października 2015 | Ośrodek Szkoleniowy „Akademia Łucznica” w Łucznicy | godz. 12.15 |
5 | 22–28 listopada 2015 | Powiatowy Ośrodek Sportu w Miętnem, ul. Główna 45, Miętne, 08-400 Garwolin | godz. 12.15 |
* Odjazd spod Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki, ul. Emilii Plater.
Opis szkolenia
Szkolenie opiera się na metodyce wykładowo-treningowo-warsztatowej i obejmuje 210 godzin zajęć, w tym:
- blok treningowy – trening interpersonalny – 56 godzin,
- blok warsztatowy – 124 godziny,
- blok teoretyczny – 30 godzin wykładów i zajęć seminaryjnych.
Ważnym elementem programu jest udział w jednej z trzech form doskonalenia umiejętności:
- siedmiodniowego stażu w placówce realizującej program z zakresu profilaktyki wskazującej lub selektywnej
- prowadzenie zajęć w szkołach, w ramach rekomendowanego programu profilaktycznego (pod opieką trenerów lub z superwizją)
- praca własna polegająca na samodzielnym wykonaniu zadania uzgodnionego z kierownikiem szkolenia
Przygotowanie pracy dyplomowej na podstawie zebranych doświadczeń.
Moduły programowe
Trening interpersonalny (56 godzin)
Trening otwarcia – umożliwiający rozszerzenie i pogłębienie samowiedzy i samoświadomości oraz rozwijanie właściwości ważnych w kontaktach międzyludzkich w kontekście funkcjonowania zawodowego w roli profilaktyka
Blok teoretyczny (30 godzin)
- przepisy prawa dotyczące narkomanii, narkotyków, alkoholu, w tym prawo dot. narkotyków i alkoholu obowiązujące w szkole, prawa pacjenta
- środki psychoaktywne – koncepcje, specyfika, czynniki, rozpowszechnienie, rodzaje, skutki; nowe substancje
- wiedza o niepożądanych zachowaniach – rozumienie przyczyn, funkcji rozwojowych, specyfiki zjawiska
- przegląd teorii profilaktyki zachowań ryzykownych
- wybrane programy profilaktyki oparte na dowodach naukowych
- standardy zawodowe i etyczne pracy profilaktyka,
- miejsce profilaktyki w ochronie zdrowia
- profilaktyka jako element zdrowia publicznego
- poziomy profilaktyk
- profilaktyka a promocja zdrowia
- profilaktyka a leczenie i postępowanie po leczeniu
- miejsce profilaktyki w wychowaniu
- programy pozytywnego rozwoju młodzieży
- koncepcja „Five Cs”
- koncepcja zintegrowanego kształcenia
- profilaktyka negatywna – kamery, monitoring, itd.
- profilaktyka oparta na wiedzy
- czynniki ryzyka/czynniki chroniące
- strategie
- programy
- system rekomendacji
- ewaluacja działań profilaktycznych
- systemowe rozwiązania i prawo dotyczące profilaktyki
- gminne komisje
- szkolny program profilaktyki
- ustawy, krajowe programy i rozporządzenia
- europejskie źródła finansowania
Warsztaty (124 godziny)
- diagnoza kliniczna, grupowa i środowiska lokalnego
- wzrost umiejętności dokonywania diagnozy, rozumianej jako rozpoznanie pozytywnych i negatywnych właściwości psychicznych oraz psychologicznych mechanizmów funkcjonowania podopiecznego, sformułowanie hipotez dotyczących problemów w funkcjonowaniu podopiecznego, prognoza skutków kontynuacji aktualnego sposobu zachowania podopiecznego oraz zaplanowanie działań mających na celu modyfikację tego, co problematyczne w funkcjonowaniu podopiecznego
- diagnoza procesu i struktury grupy (dynamika grupy, role grupowe, fazy rozwoju grupy)
- diagnoza środowiska lokalnego
- doskonalenie umiejętności postępowania profilaktyczno-wychowawczego:
- umiejętność wejścia i pozostawania w kontakcie pomocowym profilaktyk–podopieczny (m.in. budowanie relacji partnerskiej, decentracja – umiejętność rozumienia drugiej osoby, okazywania jej troski, zainteresowania, szacunku, zapewnienia komfortu psychicznego, zachowania własnej odrębności i zdolność do przyzwolenia na odrębność drugiej osoby, umiejętność słuchania, parafrazowania, nieocenianie, umiejętność zadawania pytań, umiejętność decentracji, język „ja”; inne umiejętności umożliwiające prowadzenie efektywnych działań profilaktycznych)
- zawarcie kontraktu pomocowego (Pięć kroków Enrighta)
- podstawy pracy indywidualnej z podopiecznym
- interwencja kryzysowa
- metodyka pracy profilaktycznej z klasą szkolną z całym jej usytuowaniem w systemie szkolnym
- doskonalenie umiejętności prowadzenia warsztatu profilaktycznego
- doskonalenie umiejętności wywierania wpływu na stan i rozwój profilaktycznej grupy psychokorekcyjnej oraz na poprawę funkcjonowania rodziny podopiecznego
- podstawy pracy z profilaktyczną grupą psychokorekcyjną (normy grupowe, dynamika grupy, role grupowe, fazy rozwoju grupy, praca z oporem grupy)
- podstawy pracy z rodziną (m.in. diagnoza struktury rodziny, umiejętność przyjęcia roli bezstronnego mediatora, negocjacje)
- kształtowanie umiejętności organizacji pracy profilaktycznej w środowisku lokalnym – profilaktyk jako lider, animator działań
- doskonalenie umiejętności planowania, realizacji i ewaluacji programu (projektu) profilaktycznego
- podsumowujący warsztat integrujący indywidualne doświadczenie uczestnictwa w programie szkoleniowym, wzmacniający transfer nabytych w programie umiejętności do funkcjonowania zawodowego, analiza prac dyplomowych.
Struktura programu
nr sesji | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | razem: |
liczba dni | 7 | 4 | 4 | 4 | 7 | 26 |
godzin: | ||||||
trening interpersonalny | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 | 56 |
zajęcia teoretyczne | 0 | 10 | 10 | 10 | 0 | 30 |
warsztaty | 0 | 24 | 22 | 22 | 56 | 124 |
godziny razem | 56 | 34 | 32 | 32 | 56 | 210 |
Organizacja
Zajęcia odbywają się w ośrodku szkoleniowym pod Warszawą. Szkolenie jest bezpłatne (pokrywamy koszt prowadzenia zajęć, zakwaterowania i wyżywienia oraz dojazd do ośrodka autokarem z Warszawy).
Uczestnicy podjęli zobowiązanie do uczestnictwa w pełnym cyklu szkoleniowym oraz dodatkowych działaniach mających na celu ewaluację i doskonalenie programu szkoleniowego.
Ukończenie szkolenia zostanie udokumentowane zaświadczeniem wydanym przez Fundację Praesterno.